Tjänstedesign ♥

DU SER BÄTTRE MED RÄTT GLASÖGON

Tjänstedesign är lika mycket ett tankesätt som en arbetsmetod. Det viktigaste brukar vi sammanfatta i fem steg:

1. När vi förstår kundens beteende och behov kan vi skapa de tjänster som efterfrågas av kunden, eller som kunden inte ens visste att hen ville ha.

2. Arbeta utifrån och in, istället för inifrån och ut.

 

3. Personen som använder dina tjänster är din viktigaste konkurrensfördel.

4. All utveckling utgår från vad vi vet. Inte vad vi tror eller antar.

5. Följ steg 1–5 och du får en framtidssäkrad organisation (och sparar både tid och pengar).

Den digitala utvecklingen innebär att kunder idag lättare än någonsin kan dela med sig av sin åsikt om din organisation, hur du kommunicerar eller ditt erbjudande. För många är det orosmoment. Vi ser det som en enorm tillgång att hämta kunskap från! En aktiv dialog med kunderna stärker inte bara din relation med dem, du får också värdefulla insikter som kan bidra till din affärsutveckling. Tack vare att du utvecklar din tjänst som ett svar på kundens eller användarens kunskap och behov, kan du i nästa steg erbjuda ett större värde.

När vi arbetar med tjänstedesign och utvecklar erbjudanden är slutanvändaren vår viktigaste tillgång. Genom är iaktta beteenden, ställa massor av frågor och granska deras process (eller kundresa) från ax till limpa kan vi svara säkert när vi ska välja väg framåt.

Tjänstedesign som metod kan användas till att organisera människor, infrastruktur, kommunikation och andra delar som hör till en tjänst för att förbättra kundens upplevelse. Vägen dit kan innebära att uppdatera en befintlig tjänst, att utveckla en ny tjänst skapas eller att leverantören av tjänsten omorganiseras.

Det spelar ingen roll om vi springer fortare om vi gör fel saker. Vi måste börja göra rätt saker – och här är tjänstedesign eller service design ett jättestarkt verktyg. Det går att applicera i de allra flesta processer och både i privat och offentlig sektor.

För White Box är normkritik en förutsättning för framgångsrik tjänstedesign.

Det kan du läsa mer om här.